wtorek, 18 listopada 2014

PANZERKAMPFWAGEN V PANTHER


Czołgi średnie PzKpfw V "Panther" (niem. - Pantera) są wraz z czołgami ciężkimi PzKpfw VI "Tiger" (niem. -Tygrys) najbardziej znanymi czołgami niemieckimi z okresu II wojny światowej. Pantery były również najlepszymi niemieckimi czołgami średnimi, a wraz z rosyjskimi T-34 najlepszymi w ogóle wozami bojowymi czasów wojny. Według statystyk amerykań-skich sił lądowych zniszczenie jednej Pantery kosztowało około dziewięciu T-34 lub pięciu Shermanów - warto zauważyć, że załogi amery-kańskich czołgów miały kategoryczny zakaz podejmowania walki z Panterami na bliskich dystansach. Świadczy to o przewadze jaką na polu walki miały te świetnie uzbrojone i dobrze opancerzone (były to pierwsze niemieckie czołgi z pochyłymi płytami pancerza czołowego) pojazdy.

Panzerkamfwagen V Panther
http://amsrus.ru/
Schemat pancerza

Spójrzmy na te historyczne ujęcia Pantery :)


Dane techniczne
Silnik12-cylindrowy silnik gaźnikowy Maybach HL 230 P30 o mocy 514,4 kW (700 KM)
Transmisjamechaniczna
Poj. zb. paliwa720 litrów
Pancerz45 mm - 110 mm
Długość8,86 m
Szerokość3,43 m
Wysokość3,10 m
Prześwit0,56 m
Masa44800 kg
Moc jedn.15,3 KM/t
Nacisk jedn.0.88 kg/cm²

PANZERKAMPFWAGEN IV

Czołg średni. Aż do jesieni 1942 roku był najcięższym wozem pancernym służącym w armii III Rzeszy. Początkowo był uzbrojony w krótkolufowe działo kalibru 75 mm, jednak pod wpływem doświadczeń wyniesionych ze starć z radzieckimi czołgami T-34 i KW-1 przezbrojono go w armaty długolufowe. Przez kilka miesięcy był najlepszym czołgiem państw Osi i jedynym, który mógł nawiązać równorzędną walkę z wozami alianckimi. Mimo pojawienia się cięższych maszynPzKpfw V Panther i PzKpfw VI Tiger nigdy nie został przez nie wyparty z dywizji pancernych i do końca wojny był podstawowym czołgiem niemieckim.

Panzerkamfwagen IV
http://pl.wikipedia.org/wiki/Panzerkampfwagen_IV
Polecam filmik!


Dane techniczne
Silnik12-cylindrowy chłodzony cieczą silnik benzynowyMaybach HL 120 TRM o mocy 220,5 kW (300 KM)
Transmisjamechaniczna
Pancerz15-60 mm
Długość7,02 m
Szerokość2,39 m
Wysokość2,68 m
Masa25 000-26 000 kg

PANZERKAMPFWAGEN III

Zaprojektowany przez Daimler-Benz AG, niemiecki czołg średni.  Był najbardziej dynamicznie rozwijanym modelem służącym w armii III Rzeszy. Uzbrojeniem pierwszych egzemplarzy, wybudowanych w 1937, były działa kalibru 37 mm. Ponieważ nie sprawdzały się one w walce z czołgami alianckimi, już w 1940 zaczęto produkować czołgi wyposażone w armaty kalibru 50 mm (zarówno krótko- jak i długolufowe). W połowie 1942 rozpoczęto przezbrajanie wozów w krótkolufowe działa kalibru 75 mm. Ograniczono też ich rolę do bezpośredniego wspierania własnej piechoty i osłaniania czołgów ciężkich PzKpfw VI Tiger przed piechotą przeciwnika. W połowie 1943 zupełnie zaprzestano ich produkcji, a przed końcem roku następnego, wozy PzKpfw III niemal zupełnie zniknęły z oddziałów frontowych. Kilka z nich pozostało jednak do końca wojny, głównie w jednostkach okupacyjnych.
Panzerkampfwagen III
http://www.sztab.com/ 



Powstało oczywiście wiele wersji zmodyfikowanych tego pojazdu. Z założenia Panzer III miał być trzonem niemieckich wojsk.


A tutaj udostępniam filmik z modyfikacją J w roli głównej, miłego oglądania :)

PANZERKAMPWAGEN II

Był to niemiecki czołg lekki, wykorzystywany w pierwszych latach II wojny światowej. Aż do 1941 roku był podstawowym czołgiem w dywizjach pancernych III Rzeszy. Słabe opancerzenie, dochodzące do 35 mm od frontu i wynoszące zaledwie 14,5 mm z boku i z tyłu, czyniło go niezwykle wrażliwym na ogień nieprzyjacielskich czołgów i dział. Także uzbrojenie, które stanowiło działo kalibru 20 mm, było niewystarczające by zniszczyć większość wrogich wozów pancernych. Dlatego też w 1942 roku zdegradowano go do działań rozpoznawczych i przeciwpartyzanckich i starano się go zastąpić czołgami średnimi PzKpfw III i PzKpfw IV.

Powstało kilkanaście wersji PzKpfw II. Ostatecznie produkcję zakończono w styczniu 1944 roku. Czołgi tego typu brały jednak udział w walkach na wszystkich frontach, aż do końca wojny. Na bazie podwozi PzKpfw II skonstruowano również kilka typów innych pojazdów, m.in. dział samobieżnych, wozów dowodzenia, transporterów amunicyjnych i czołgów pływających.
Panzerkamfwagen II
http://pl.wikipedia.org


Ciekawą i dość znaną modyfikacją PzKpfg II jest Czołg PzKpfw II Ausf. L nazwany "Luchs" (ryś). Był ostatnim stadium rozwoju linii czołgów PzKpfw II Ausf. G/H/M. Na etapie projektu nosił oznaczenie VK 13.03. Był wozem na podwoziu typu Schachtellaufwerk, wyposażonym w silnik Maybach HL 66 P o mocy 180 KM, dzięki któremu mógł rozwijać prędkość do 60 km/h. Był opancerzony płytami o grubości 20 mm (z boku i z tyłu) oraz 30 mm (od czoła). Produkowano je tylko w wersji uzbrojonej w armatę 2 cm KwK 38 L/55 sprzężoną w wieży z karabinem maszynowym MG34 kalibru 7,92 mm. Do lutego 1944 powstało jedynie 140 czołgów w tej wersji. Masa całkowita wozu wynosiła 11 800 kg.
Czołg PzKpfw II Ausf. L
Dla bardziej ciekawych filmik! :) Gorąco polecam!

PANZERKAMFWAGEN I

PzKpfw I był to pierwszy seryjnie produkowany czołg w III Rzeszy.  Podstawowymi wersjami (niem. Ausführung) były A i BW latach 19341939 zbudowano ogółem ok. 2000 egzemplarzy. 

Panzerkampfwagen I Aufs A

Panzerjäger I
http://ww2photo.se/
Na bazie wielu z nich powstały potem inne pojazdy wojskowe m.in. samobieżne działa przeciw pancerne Panzeräger I

Dane techniczne
SilnikMaybach NL38TR, 100 KM
TransmisjaZF Aphon FG 35, mechaniczna
Poj. zb. paliwa144 l
Pancerzstalowy, spawany, 6-13 mm
Długość4,02 m
Szerokość2,06 m
Wysokość1,72 m
Prześwit0,39 m
Masa5900 kg
Moc jedn.16,9 KM/t
Nacisk jedn.ok. 0,42 kg/cm²

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa
nzerkampfwagen_I

WITAM SERDECZNIE!

Jeśli interesujesz się niemiecką bronią pancerną z okresu II wojny światowej, to dobrze trafiłeś. Na moim blogu mam zamiar przybliżyć wszystkim zainteresowanym ten temat. Na powitanie wrzucam zdjęcie mojego ulubieńca :)
Na zdjęciu Panzerkampfwagen VI B Königstiger
http://rojoygualda.wordpress.com/